Geschreven door Justine Nightingale
- Kies uw populairste gerechten om bovenaan uw menu te staan.
Nu de voedselkosten als gevolg van de inflatie stijgen en u uw inkomsten onder controle moet houden, is het nog nooit zo belangrijk geweest om al uw kosten nauwkeurig af te stemmen. Een van de beste manieren om de kosten onder controle te houden en de omzet te verhogen, is door een beetje menu-engineering te gebruiken.
In dit artikel bekijken we negen tips om de winst uit het menu van uw restaurant te maximaliseren. U zult merken dat u veel mogelijkheden heeft om kosten te besparen en winst te behalen door speciale aandacht te besteden aan elk item op uw menu.
Tip #1: Beoordeel uw menu
Uw eerste stap is het analyseren van uw menu en kijken naar de sterke en zwakke punten van elk item. U wilt deze dingen overwegen:
- De kosten om het gerecht te maken.
- De populariteit van het gerecht (hoe vaak het wordt besteld)
- De totale foodcost van elk item
- Wat is uw winst van elk artikel? Is het bijvoorbeeld duur om te maken met een laag rendement of een hoog rendement?
- Identificeer items die u kunt verwijderen.
- Zoek naar mogelijkheden voor kostenbesparingen zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit.
- Identificeer manieren om artikelen met een hoge winstmarge die niet zo goed verkopen onder de aandacht te brengen en zo de verkoop ervan te vergroten.
- Bekijk de menu’s van uw concurrent voor kostenvergelijkingen.
Zodra u deze dingen heeft gedaan, kunt u doorgaan met de tactieken voor het maximaliseren van uw winst.
Tip #2: Beperk menukeuzes
Een andere manier waarop u uw winst kunt maximaliseren, is door de keuzes op uw menu te beperken tot uw winstgevende items. (tweet dit)
Je kunt bijvoorbeeld alles van je menukaart halen wat niet goed verkoopt. Vervolgens kunt u alle items verwijderen die te veel kosten om te maken met een lage winstmarge.
Wat u dus moet overhouden, zijn uw hoge winstmarge en de meest populaire items.
Bovendien kunt u de menukeuze eenvoudig beperken. Als je een menu hebt met 50 items erop, verminder het dan tot 25. Dit ‘dwingt’ mensen tot de items die je wilt dat ze bestellen, omdat ze winstgevend zijn.
Tip #3: Breng kosten in rekening voor add-ons
Veel restaurants zien af van het in rekening brengen van extra’s, en dit gaat ten koste van hun winst.
Voor elke bestelling friet waarbij om een kant van de ranch wordt gevraagd, wil je daar bijvoorbeeld kosten voor in rekening brengen. Geef niets weg en u loopt geen omzet mis.
Restaurantwebdesign, gemakkelijk gemaakt.
Ontdek waar zoveel restauranthouders enthousiast over zijn.
Tip #4: Behoud je sterren
We hebben dit al een beetje besproken, maar je wilt je steritems behouden. Dit zijn uw neusje van de zalmmenu-items die:
- Zijn goedkoop te maken.
- Zijn populair bij de meeste van uw klanten
- Zorg voor hoge winstmarges.
Voor de items op uw menu die uw sterren zijn, kunt u overwegen uw menu opnieuw te ontwerpen, zodat u ze kunt benadrukken. Door ze uit te lichten, sleep je klanten naar hen toe en zullen ze vaker bestellen.
U kunt dit doen door ze bovenaan uw menupaneel te plaatsen, ze de meest creatieve namen en beschrijvingen te geven, of ze te onderscheiden van anderen met een gekleurde achtergrond of vak.
U wilt beslist uw dure, goedkope, populaire artikelen promoten om meer bestellingen aan te moedigen..
Tip #5: Besteed aandacht aan de ploegpaarden
De ploegpaarden op je menu zijn populaire items, maar ze hebben geen hoge winstmarge. U wilt dus voorzichtig zijn met deze artikelen, omdat u geen klanten wilt verliezen door ze weg te doen.
Het beste wat u met deze gerechten kunt doen, is uw ingrediëntenlijst echt opsplitsen. Zoek naar manieren om goedkopere ingrediënten en nog goedkopere leveranciers te vinden.
Uw doel is om optimaal gebruik te maken van deze populaire gerechten die uw kosten verlagen.
Tip #6: Kijk eens naar je puzzels
Dit zijn precies wat u denkt dat ze zijn: de items op uw menu die heerlijk en kosteneffectief zijn om te maken, maar niemand bestelt ze.
Voor deze puzzels wil je dus wat tijd besteden aan het nadenken over waarom deze gerechten mensen niet aanspreken. Staan ze bijvoorbeeld begraven onder aan uw menu? Zijn uw foto’s onaantrekkelijk? Heeft het gerecht een naam of omschrijving die de klant niet aanspreekt?
Om uw winst op deze gerechten echt te maximaliseren, kunt u overwegen er een special op aan te bieden. Of u kunt ze promoten in uw nachtelijke specials.
Een andere tip is om je puzzels op sociale media te promoten om te proberen wat buzz op gang te brengen.
Tip #7: Laat de honden achterwege
Dit zijn de items die niemand bestelt en die duur zijn om te maken. Er valt hier niet veel anders te zeggen dan ze kwijt te raken.
Tip #8: Werk aan uw koppen en beschrijvingen
Voor sommige van uw menu-items schuiven dineergasten gewoon door. Waarom?
Het kan de manier zijn waarop u uw items beschrijft. Hier zijn een paar tips:
- Wees creatief.
- Markeer de smaak in uw beschrijving.
- De kop kan betrekking hebben op een ingrediënt, hoe uniek het item is, of iets betekenisvols over het gerecht.
- Jouw doel is om het water bij je klant in de mond te laten lopen. Laat het item zo lekker klinken als je kunt.
- Huur een creatief persoon in om uw koppen en beschrijvingen voor u te maken. Zorg ervoor dat ze eerst je eten proeven.
- Zorg ervoor dat uw woorden aansluiten bij uw merkimago.
Tip #9: Maak professionele foto’s
Uw menu is geen plaats voor amateurfoto’s. Huur een professionele fotograaf in om uw foto’s te maken.
Dit is zo belangrijk omdat deze mensen experts zijn op het gebied van compositie en belichting. Een donkere voedselfoto is niet bepaald smakelijk. Uw foto’s moeten elke klant vastleggen.
Laatste tips om de winst uit uw menu te maximaliseren
U wilt echt aandacht besteden aan elk detail van uw menu om de voedselkosten onder controle te houden.
Ontwerp uw menu op een manier die zowel voor u als voor uw klanten werkt. Bewaar de items waar ze van houden en ontdoe je van het dode gewicht. (tweet dit)
Met duidelijke en mooie foto’s, deskundige beschrijvingen en koppen, en de juiste items op uw menukaart, heeft u dat ontworpen jouw weg naar succes.
Als u deze tips doorneemt, zult u merken dat u goed op weg bent om uw winst te vergroten.
Bij Restaurant Engine kunnen we een restaurantwebsite voor u maken die de perfecte plek biedt voor het hosten van uw online menu. Het is belangrijk om uw menukaart op een positieve manier op uw website te presenteren. Hierdoor kunnen mensen heel gemakkelijk zien wat u serveert. U kunt op ons rekenen om een website te maken die een uniform merk presenteert, uw menu-items goed positioneert en u helpt uw restaurant te laten groeien. Laat ons u helpen de perfecte site te maken die klanten aantrekt, de klantbetrokkenheid en uw conversiepercentage verbetert en u in staat stelt uw bedrijf te laten groeien!
Bent u klaar om uw restaurant naar een hoger niveau te tillen met een nieuwe website?
Vraag vandaag nog uw gratis websiteadvies aan!
Afbeeldingen: Amanda Vick En Jessie McCall op Ontsplashen