Toprestaurantmerkleiders bij Dave’s Hot Chicken en Biscuit Belly geven tijdens een sessie op de recente Fast Casual Executive Summit inzicht in alles, van het laten groeien van een merk tot slimme wervingsmethoden.
Het beste advies dat een franchisenemer en de franchisegever kunnen krijgen als het gaat om succesvolle activiteiten en winst, is leren van degenen die erin zijn geslaagd en uitblonken.
Dat is precies wat merkleiders en een foodservice-expert de afgelopen periode deelden Snelle informele topconferentie gehouden in Louisville, Kentucky. De top, gerund door Networld Mediagroep, trekt leidinggevenden van toonaangevende merken aan om succesvolle manieren te delen om restaurants te bouwen en te beheren.
Networld Media Group is het moederbedrijf van Snelcasual, Pizzamarktplaats en QSRweb. Het volgende evenement is de Topconferentie over restaurantfranchising en innovatie wordt gehouden van 24 tot 26 maart 2024 in Kansas City, Missouri. Volgende jaren Snelle informele topconferentie vindt plaats van 13 tot 15 oktober in Denver.
Het deskundige advies werd gedeeld tijdens een sessie genaamd ‘Executive Perspectives: Inspiration for Today’s Restaurant Leaders’, een panel gesponsord door Workstream en gemodereerd door Desmond Lim, mede-oprichter en CEO. De onderwerpen varieerden van het stimuleren van groei tot het volgen van trends en het aannemen van het juiste personeel en management.
Navigeren door onverwachte consumentenpatronen
Het eerste onderwerp – het begrijpen en volgen van consumententrends – werd geleid door Suzy Badaracco, president van Culinary Tides, Inc. Ze beoefent al meer dan 18 jaar trendsintelligentie en voorspellende prognoses. Culinary Tides helpt partners uit de voedingsindustrie bij het navigeren door trends door relevante patronen te onthullen, zodat ze producten kunnen creëren die aansluiten bij klanten.
“Wij zijn een bedrijf dat trends voorspelt in de voedingsindustrie. We fungeren als een particuliere denktank voor prognoses, dus wat we doen voor de sector en onze klanten is dat we het hele jaar door met hen samenwerken. We zijn letterlijk op zoek naar patronen in hun chaos om hun strategie te ondersteunen”, zei ze. “Waar wij ons in specialiseren, zijn de trends, het geboortepatroon en vervolgens het traject, de persoonlijkheid en de levensduur. Voor onze klanten worden onze voorspellingen dus het hele jaar door gebruikt om entree-, navigatie- en exitstrategieën te creëren.”
Badaracco vertelde dat je een trend pas kunt overzien als deze al ‘volkomen geboren en actief is op de speelplaats’. Ze gebruikte het tijdsbestek van de Covid-19-pandemie als voorbeeld en hoe angst bij consumenten een dominant gedrag werd dat van invloed was op de foodservice-industrie en hoe dit het consumentengedrag op het gebied van drinken, het gebruik van rook in menu-items en bartending-trends stimuleerde.
De grote trend is nu dat de uitgaven per ticket in de foodservice dalen, terwijl het aantal bezoeken aan de foodservice stabiel blijft en de inflatie een impact heeft op de uitgaven van consumenten als het gaat om tussendoortjes en uit eten gaan. Haar gegevens gingen nog dieper in op de wensen van de consument als het gaat om zoute en zoete tussendoortjes en de staat van het plantaardige menu in hedendaagse restaurants.
“De verkoop van plantaardig vlees gaat door de vloer. Het volume daalt. Dat was een leuke curiositeit. Vegetarisch is nog steeds in opkomst. De verkoop van plantaardig vlees komt niet meer terug. Het volume is nog steeds lager. Het effect klopt dus. nu zitten we in een stagnatie. We zitten niet in een recessie. We zitten in een stagnatie,’ zei ze.
Een topconsumentbehoefte is wat ‘interessant en mondiaal’ is, merkte ze op. “Ze willen nieuwe soorten snacks met onbekende smaken. Ze willen intense smaken. Ze willen citrus. Ze willen chilipepers. Ze willen pittig. Zet geen comfort op je menu.”
En ten slotte adviseerde ze restaurantexploitanten om niet te geobsedeerd te raken door voedseltrends.
“Kijk niet de hele tijd naar de voedingsindustrie. Je zult nooit zien wat er gaat gebeuren. Probeer eens naar de dieetindustrie te kijken. Kijk eens naar de detailhandel, diepvriesdeli, bakkerij, wat gebeurt daar? En nogmaals, die reisindustrie”, zei ze. Bovendien is het belangrijk om de geboorte- en levenscyclus van een trend te begrijpen, zodat je weet hoe je er doorheen moet navigeren.
“Je moet een trend ook niet liefhebben of haten. Emoties zullen een trendgetrouw patroon vertroebelen, en je kunt verblind worden als het verandert. En ik beloof dat ze altijd veranderen. Besteed ook meer tijd aan het onderzoeken van de persoonlijkheid, het traject en de levensduur van een trend, dan aan het onderzoeken van de persoonlijkheid, het traject en de levensduur van een trend.” als je je zorgen maakt over wat je concurrenten doen.”
De groei van restaurants stimuleren
Jim Bitticks, president en COO van Dave’s hete kipweet hoe je een bedrijf moet laten groeien.
In zijn rol houdt hij toezicht op de dagelijkse werking van het bedrijf, met direct toezicht op de activiteiten, training, inkoop, constructie en technologie. Hij kwam bij het bedrijf toen er nog maar vier restaurants waren en heeft geholpen het merk te laten groeien naar 150 locaties in de VS, Canada en het Midden-Oosten. Voorafgaand aan zijn huidige functie was hij Chief Restaurant Officer en EVP Operations, Training en Construction voor Blaze Pizza. Tijdens zijn ambtstermijn hield hij toezicht op de groei van dat merk van twee restaurants naar 372.
Tijdens zijn tijd bij Blaze Pizza maakte hij de overstap naar de kant van de franchisegever.
“Mijn beste en meest indrukwekkende prestatie van de afgelopen tien jaar is dat ik nu ook franchisenemer ben van Dave’s Hot Chicken. Ik heb de kans gehad om twee locaties te openen en we werken aan de volgende twee, ‘ zei hij tegen het publiek.
Het merk heeft momenteel 832 verkochte restaurantverplichtingen en het doel is om over vijf jaar 800 locaties open te hebben.
Die groei, zegt Bitticks, is allemaal te danken aan verschillende strategieën. De eerste is het bouwen van een solide basis.
“Dat was het eerste grote ding dat we moesten doen toen we begonnen. We hebben ons team opgebouwd en onze systemen ontworpen en gemaakt. Dit is veruit de zwaarste lift”, zei hij, en het werd gedaan met ‘fractioneel’ personeel en leiders. Hij was de eerste anderhalf jaar de enige fulltime leider op c-niveau.
De basisinspanning omvat marktplanning en ideeën voor locatieselectie, en de prototype-indeling – hoe het restaurant zal worden gebouwd en hoe het zal stromen.
De tweede strategiestap is het selecteren van geweldige partners.
“Je wilt degenen kiezen die met je meegroeien. Je wilt degenen kiezen die het geld hebben en degenen die hetzelfde waardesysteem omarmen als jij als merk. Onze franchisecriteria voor het kiezen van de juiste franchisenemer voor Een Dave’s Hot Chicken is dat ze al een restaurantfranchisenemer met meerdere units moeten zijn. Ze moeten een restaurantfranchisenemer met meerdere merken zijn. We willen mensen die het op meer dan één plek hebben gedaan, “zei hij.
De derde stap is het ‘opleiden en vervangen van franchisenemers’ en het bedienen, ondersteunen en begeleiden van franchisenemers.
Je moet franchisenemers aan de slag krijgen, zodat ze nu hun eigen teams kunnen trainen en certificeren”, zei hij. “We hebben een behoorlijk harde lijn gevolgd tegen franchisenemers die erop aandringen dat ze goed presteren
Slimme wervingspraktijken
Chad Coulter en Lauren Coulter, mede-oprichters van Koekjesbuikdeelden de belangrijkste lessen die ze leerden bij het ontwikkelen van hun bedrijf vanuit een startup-concept.
Het duo had restaurantervaring met de oprichting van hun eerste concept, LouVino, een kleine schotelrestaurant en wijnbar, en het was na het openen van de vijfde locatie van het merk dat ze in 2019 het koekjesconcept ontwikkelden. Biscuit Belly heeft nu vier bedrijfslocaties en meer dan 20 franchisenemers. eenheden in ontwikkeling in Kentucky, Tennessee, Georgia en Alabama. Eind dit jaar moeten twee locaties hun deuren openen.
De oprichters deelden de strategieën die ze hebben geleerd bij het kweken van Biscuit Belly. Een van de meest cruciale is het aannemen van de juiste mensen.
“Onze eerste tip is het aannemen van de juiste mensen en specifiek het aannemen van een bepaalde groep mensen. Deze groep individuen heeft niet altijd alle bekendheid nodig die ze verdienen. Ze maken zich geen zorgen over titels. Ze maken zich geen zorgen over, weet je, waar ze op kantoor kunnen zitten. Ze maken zich zorgen over relaties, het opbouwen van relaties, het klaren van de klus, het uitzoeken van problemen”, zegt Chad Coulter, die als CEO fungeert.
Dat omvat ook het inhuren van mensen met startup-ervaring, aldus Lauren Coulter, die directeur is van franchiseverkoop en -ontwikkeling.
“In het bijzonder mensen die hebben geholpen dingen op te bouwen in hun vorige organisaties. Een aantal vragen die we nu stellen terwijl we mensen aannemen, zijn: heb je daadwerkelijk geholpen met het bouwen van de systemen? Heb je meegeholpen aan de groei of was je er alleen maar bij tijdens de groei?” Dit zijn goede vragen om mensen te helpen onderscheiden die, weet je, misschien slechts een kant waren, je weet wel, omstander en uitvoerder, versus iemand die heeft geholpen bij het creëren.’
Technologie-investeringen zijn volgens Chad Coulter ook een sleutelaspect voor succes en groei.
“We hebben veel tijd, geld en middelen verspild toen we deze stukjes technologie voor het eerst op de markt brachten voor onze tech-stack. Als je dat goedkope stukje technologie koopt omdat het tegenwoordig betaalbaar is, wil dat nog niet zeggen dat ze gaan om met je mee te kunnen groeien of te kunnen bieden wat je in de toekomst nodig hebt.”
De oprichters raden aan om voor het midden- tot hogere technologieniveau te gaan.
“Als je het kunt betalen, koop dan dat stukje technologie van het midden- tot hogere niveau dat al de functies zal hebben die je op dat moment nodig hebt, of die je in de nabije toekomst nodig zult hebben”, zegt Chad. zei Coulter.
Judy Mottl is redacteur van Retail Customer Experience en Rewards That Matter. Ze heeft tientallen jaren ervaring als verslaggever, schrijver en redacteur op het gebied van technologie en zaken voor topmedia, waaronder AOL, InformationWeek, InternetNews en Food Truck Operator.